آرث مزرعه سلامتی (جهت ورود به اینستاگرام آرث کلید کنید)

حالا اصلا پای مرغ چیه و چی داره؟

 پای مرغ

خوردن پای مرغ و حتی صحبت کردن راجع بهش ممکنه برای عده‌ی زیادی از مردم ناخوشایند به نظر برسه و با خودشون بگن: “مگه پای مرغ رو هم میشه خورد؟”
شاید به خاطر ظاهر پای مرغ باشه یا فرم ژلاتینی که در دهان ایجاد می‌کنه یا حتی این تصویر که دارید یه جفت پا می‌خورید!!
با این حال، یک عالمه خواص پشت ظاهر پای مرغ پنهان شده که اگر بدونین حتما یکی از طرفدارای پای مرغ خواهید شد.
جالبه بدونین پای مرغ در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله چین، ویتنام، فیلیپن و کره‌جنوبی به عنوان یک غذای خیلی لذیذ و پر طرفدار به شمار می‌ره که هم به تنهایی می‌شه مصرفش کرد و هم می‌شه با استفاده از آن طرزپخت‌های متنوع و غذاهای خوشمزه‌ی دیگه‌ای درست کرد. اردبیل، یکی از مهم‌ترین صادرکننده‌های پای مرغ به کشورهای آسیای جنوب شرقیه. البته طرفدارای پای مرغ فقط در آسیا جمع نشدن و در سایر نقاط جهان مثل جامائیکا، آفریقای جنوبی، ترینیداد و تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی هم مصرف پای مرغ رواج داره.

 حالا اصلا پای مرغ چیه و چی داره؟

فقط با برداشتن یک لایه بیرونی از پوست سخت ِ پای مرغ، می‌تونین به بافت خوراکی پای مرغ برسید. پای مرغ از یک بافت ژلاتینی هم‌بند یعنی غضروف، تاندون‌ها و استخوان و بدون عضله تشکیل شده. در هر ۷۰ گرم پای مرغ:

       ۱۵۰ کیلوکالری

       ۱۴ گرم پروتئین

       ۱۰ گرم چربی

       ۰.۱۴ گرم کربوهیدرات

       ۵ درصد مصرف روزانه کلسیم

       ۵ درصد مصرف روزانه فسفر

       ۲ درصد مصرف روزانه ویتامینA

       ۱۵ درصد مصرف روزانه ویتامینB9یا همون فولات

       ۱۸۷ میلی‌گرم اسید چرب اومگا۳

وجود داره.

با اینکه خیلی از مواد غذایی دیگه هم مثل پای مرغ مقدار پروتئین و کالری و چربی مناسبی دارن شاید براتون سوال پیش بیاد چه چیز خاصی در مورد پای مرغ وجود داره که اونو متمایز می‌کنه و باعث شده مورد توجه بخشی از مردم قرار بگیره. علاوه بر اینکه برخی معتقدند نباید هیچ کدوم از قسمت‌های خوراکی مرغ رو هدر داد که البته نکته‌ی مهمی هم هست اما مهمترین علت استفاده از پای مرغ، مزه و خواص بی‌شماریه که داره. ما در این مقاله قصد داریم براتون از فوایدی که پای مرغ برای انسان داره صحبت کنیم.

یک منبع کلاژن ِ کم‌خرج

فواید پای مرغ برای سلامتی در درجه اول به مقدار بالای کلاژن اون ربط داره. گاو، خوک و ماهی‌های دریایی هم منبع خوبی برای کلاژن به حساب میان اما نسبت به پای مرغ و عصاره پای مرغ هزینه‌ی بسیار بالاتری دارند. چرا وقتی می‌شه یه جایگزین ارزان داشته باشید این همه هزینه کنید؟ به جای هزینه‌ی بالا، با هزینه‌ی معقول از پای مرغ یا عصاره پای مرغ استفاده کنید.

پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر با پای مرغ

یکی از اولین و مهم‌ترین فواید خوردن پای مرغ یا عصاره پای مرغ، داشتن پوستی خوب و شفافه. تحقیقات گروه علوم دامی دانشگاه ملی چونگ هسینگ در تایوان نشان داد که حدود ۷۰ درصد پروتئین پای مرغ، کلاژنه که یکی از مواد اصلی برای داشتن پوستی جوان به حساب میاد. کلاژن به پوست کمک می‌کنه تا سلول‌های خودش رو بازسازی کنه و از آسیب‌های احتمالی محافظت کنه. کلاژن کشسانی و خاصیت ارتجاعی پوست رو افزایش می‌ده بنابراین از پیری زودرس و چروکیدگی پوست جلوگیری می‌کنه. با تقویت هیدراتاسیون پوست هم، در برابر تابش اشعه ماورا بنفش پوست رو مقاوم می‌کنه و احتمال آفتاب‌سوختگی رو به صفر می‌رسونه.  به دلیل این تاثیراتی که پای مرغ روی پوست داره تعداد زیادی از متخصصان زیبایی، مصرف پای مرغ رو به همه اکیدا توصیه می‌کنن. حتی در حال حاضر شرکت‌های زیبایی و داروسازی شروع به بازاریابی یک سری محصولات زیبایی که شامل نوشیدنی‌های کلاژنه کردند. وقتی شما یک منبع تمام و کمال از کلاژن دارید چرا مصرفش نکنید؟

با پای مرغ، درد مفصل بی درد مفصل

وقتی انسان‌ها پیر می‌شن مقدار کلسیم بدن کاهش پیدا می‌کنه و بازسازی سلول‌ها با روند کندتری انجام می‌پذیره و احتمال ساییدگی یا شکستن غضروف‌ها زیاد می‌شه که این امر درد، تورم و مشکلاتی در زمینه‌ی حرکتی برای انسان به وجود می‌اره. کلاژن موجود در پای مرغ، علاوه بر تاثیرات مفیدی که روی پوست داره به ترمیم بافت‌ها و کاهش درد مفاصل هم کمک می‌کنه. کلاژن در کل مثل یه چسبی عمل می‌کنه که بدن مارو در کنار هم نگه می‌داره. تحقیقات نشون می‌ده کسایی که در رژیم غذایی خودشون روزانه ۵ گرم کلاژن مصرف می‌کنن، بافت‌های محکمتری دارن و احتمال مبتلا شدن به مشکلات مفصلی و آرتروز به شکل قابل توجهی در این دسته آدم‌ها پایینه و به همین علت، در طول فعالیت‌های طولانی و سنگین، دچار درد کمتری می‌شن و بدن‌شون به راحتی می‌تونه خودشو ریکاوری ‌کنه. همچنین مصرف کلاژن ساختار استخوان‌های زنان یائسه رو هم بهبود می‌بخشه و تراکم و سنتز استخوان رو افزایش می‌ده و جلوی تخریب استخوان رو می‌گیره. یک وعده پای مرغ روش مناسبی برای افزایش سطح کلسیم بدنه و خطر شکنندگی استخوان‌ها رو بسیار کاهش می‌ده. برای کودکان که هنوز استخوان‌هاشون شکل نگرفته هم مصرف پای مرغ یا عصاره پای مرغ بسیار توصیه می‌شه. چون پای مرغ یا عصاره پای مرغ خیلی به استخوان‌سازی و محکم شدن بافت‌های بدن‌شون کمک می‌کنه و باعث می‌شه در طول زندگی کمتر دچار مشکلات مفصلی بشن. اما قطعا نمی‌تونید در قالب یک غذای سنگین مثل آب‌گوشت به بچه‌های کوچک پای مرغ بدین. ولی می‌تونین مثلا موقع درست کردن انواع سوپ‌های مختلف از پای مرغ استفاده کنین تا علاوه بر طعم و مزه‌ای که به سوپ‌تون می‌ده، از فوایدش هم استفاده کنین. 

بنابراین اگر می‌خواید دچار پوکی استخوان نشید و استخوان‌های محکمی داشته باشین، توصیه‌ی ما به شما پای مرغ یا عصاره پای مرغه.

سلامتی شریان‌ها و وریدهای بدن

کلاژن در کنار الاستین جزء حیاتی سلامت شریان‌ها و وریدهای بدن به حساب می‌ان. سلامت سیستم رگ‌های خونی به دلیل اثرات کلاژن در چرخه‌ی خون‌رسانی به تمام نقاط کنترل هورمونی از جمله سیستم عصبی مرکزی در مغز و تعدادی غدد در سطح بدن نقش مهمی داره. در صورتی که شریان‌های بدن در حالت خوب و عاری از رسوب و گرفتگی باشن مشکلی برای قلب هم پیش نمی‌اد. با مصرف پای مرغ و عصاره پای مرغ می‌تونین سلامت شریان‌هاتون رو تضمین کنید و از احتمال سکته‌ی قلبی هم جلوگیری کنین.

تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع بهبود زخم‌ها

پای مرغ سرشار از پروتئین، کلسیم، مواد معدنی کمیاب و همون طوری که گفتیم کلاژنه که به راحتی توسط بدن جذب می‌شن. به دلیل این مواد مغذی، مصرف پای مرغ می‌تونه عملکرد سیستم ایمنی بدن رو بسیار تقویت کنه تا در برابر بیماری‌های مختلف، بدن مقاومت بیشتری نشون بده و انسان دیرتر مریض بشه. همچنین محتوای کلاژن و آلبومین که در پای مرغ وجود داره سرعت بهبود زخم‌ها رو تسریع می‌کنه و غلبه بر آسیب‌های سلولی رو برای بدن به کار ِ راحت‌تری تبدیل می‌کنه. اینجوری زخم‌ها نه تنها به سرعت خوب می‌شن بلکه به علت تاثیری که بر ترمیم بافت‌های پوستی داره جای اون زخم‌ها هم به سرعت از بین می‌رن.

سلامت روده و دستگاه گوارشی

یکی دیگه از مزایایی که می‌تونید از یه غذای غنی از کلاژن مثل پای مرغ یا عصاره پای مرغ دریافت کنید، حفظ سلامت روده‌ست. کلاژن به عنوان محافظ و تسکین‌دهنده‌ی پوشش داخلی دستگاه گوارش هم شناخته می‌شه و از ابتلا به نشت سندروم روده جلوگیری می‌کنه. نشت سندروم روده باعث می‌شه میکروب‌ها و سمومی که در روده حضور دارند از دیواره‌ی روده به بیرون ترشح کنن و آسیب‌های جدی‌تری مثل آلرژی‌های غذایی، خستگی‌مفرط و اوتیسم رو به وجود بیارن. علاوه بر اینکه مصرف کلاژن از تمام این اتفاقات جلوگیری می‌کنه مقدار آمینواسیدهایی که از مواد غذایی دیگه مثل گوشت وارد بدن می‌شه رو هم کنترل می‌کنه و باعث می‌شه خطر التهابات روده‌ای در بدن شما از بین بره و دستگاه گوارش شما هم در وضعیت سالم‌تری قرار داشته باشه.

تنظیم فشار خون

دانشمندان ژاپنی علاوه بر کلاژن در پای مرغ وجود چهار پروتئین دیگه رو هم تایید کردن که تمام اون‌ها سطح رنین پلاسمای خون رو کاهش می‌دن بنابراین باعث کنترل فشار خون می‌شه. از اونجایی که فشار خون ِ همیشه بالا، یکی از عوامل خطرناک برای بروز سکته مغزی، حملات قلبی و نارسای قلبی به شمار می‌ره بنابراین باید همیشه به فشار خون توجه ویژه‌ای داشت و اونو کنترل کرد. هم‌چنین پتاسیمی که در پای مرغ وجود داره برای افرادی فشار خون بالا دارند بسیار مفیده و با مصرف پای مرغ یا عصاره پای مرغ می‌تونین کاملا فشار خون‌تون رو کنترل کنین.

 سلامت لثه‌ها

لثه‌ها بخش مهمی از بدن انسان‌ به شمار می‌رن. چون تمام مواد غذایی که وارد بدن می‌شه در ابتدا توسط لثه‌ها، دندان‌ها و زبان پردازش می‌شه. بنابراین قدم برداشتن در راستای تقویت لثه‌ها و آسیب ندیدن اون‌ها می‌تونه خیلی در سلامتی ما تاثیرگذار باشه. یکی از کارهایی که می‌تونیم برای سلامت لثه‌ها انجام بدیم مصرف پای مرغ و عصاره پای مرغه چون حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه، کلاژن و سایر مواد ژلاتین‌سازه که لثه‌ها رو تقویت می‌کنه.

تقویت و استحکام ناخن‌ها

یکی دیگه از مزایایی که مصرف پای مرغ یا عصاره پای مرغ برای ما داره کمک به حفظ استحکام ناخن‌هاست. اسید آمینه، گلیسین و همچنین پرولینی که با مصرف پای مرغ به بدن ما وارد می‌شه می‌تونه کلسیم جذب شده توسط ناخن رو پردازش کنه و در نتیجه ناخن‌هامون رو از حالت نازکی و شکنندگی خارج کنه.

به تعادل رساندن هورمون‌های بدن

علاوه بر تمام فوایدی که پای مرغ و عصاره پای مرغ در نقاط مختلف بدن داره، در زمینه‌ی استرس هم می‌تونه فوایدش شما رو به تعجب واداره. یکی از عامل‌های حفظ تعادل هورمون‌های بدن، تغذیه‌ی مناسبه. درصد قابل توجه زینک موجود در پای مرغ باعث کمک به عملکرد غدد در بدن می‌شه. آرژنین یکی از انواع اسید آمینه‌ست که در پای مرغ وجود داره. این اسید آمینه باعث ترشح هورمون‌هایی در مغز میشه که احساس پریشانی رو از بین می‌بره و استرس رو کاهش می‌ده و هم‌چنین هورمون‌های بدن رو هم در حالت متعادلی نگه می‌داره. 

موارد مهمی که باید به آن توجه کنیم

تا اینجا راجع به فواید زیادی که مصرف پای مرغ و عصاره پای مرغ می‌تونیم برای ما به همراه داره صحبت کردیم. اما یک سری نکاتی هم وجود داره که قبل از مصرف باید به اونا توجه کنیم و حواس‌مون به اون نکات باشه.

تزریق به مرغ

امروزه بسیاری از پرورش دهندگان مرغ از تزریق هورمون رشد به مرغ استفاده می‌کنن تا مرغ‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری رشد کنن. تزریق این هورمون‌ها اغلب یا از طریق پا یا از طریق بال مرغ انجام می‌شه و اگر پای مرغی که هورمون بهش تزریق شده باشه مصرف کنیم اون هورمون که حاوی مواد شیمیایی و سموم زیادیه وارد بدن ما می‌شه و می‌تونه باعث سرطان یا بیماری‌های خطرناک دیگه بشه.

بهداشت مرغ

اگر بهداشت مرغ توسط کسی که مرغ رو پرورش می‌ده رعایت نشه باکتری‌های زیادی رو به خودش جذب می‌کنه. برای بهداشت مرغ باید پاهای مرغ به صورت مرتب ضدعفونی بشه و ناخن‌های پای مرغ کوتاه بشه و تمام موازین بهداشتی در این امر رعایت بشه.

کلسترول موجود در مرغ

با اینکه پای مرغ مواد مغذی زیادی در خودش داره اما افرادی که کلسترل خون بالایی دارند باید به مقدار مناسب و با احتیاط پای مرغ مصرف کنن.

 

چگونه با اطمینان از فواید پای مرغ بهره‌مند شویم؟

حالا چه جوری می‌تونیم از بهداشت مرغ و نحوه‌ی عمل‌آوری اون مطمئن باشیم؟
تمام محصولات آرث با تمرکز بر کیفیت و سلامت مواد اولیه‌ی تحت نظارت صنایع غذا و دارو تولید می‌شه و شما می‌تونید با خیال راحت با مصرف عصاره پای مرغ آرث از تمام این فواید بهره‌مند بشید و سلامت، زندگی کنین.

روش درست کردن سوپ پای مرغ

یکی از غذاهای فوق‌العاده خوشمزه و مقوی که می‌تونین با پای مرغ درست کنین سوپ پای مرغه. که رسپی خیلی ساده‌ای هم داره. برای درست کردن سوپ پای مرغ اول باید خیلی با دقت پای مرغ رو تمیز کنید. این وسط یه پرانتز هم باز کنم و طرز تمیز کردن پای مرغ رو بهتون بگم چون قطعا خیلی به کارتون میاد. پای مرغ رو به دقت بشورید. بعد در یک قابلمه‌ی آب و نمک بریزید و بذارید روی حرارت تا جوش بیاد. پای مرغ رو به مدت تقریبا ۳ دقیقه داخل آب جوش بذارید و بعد پای مرغ رو زیر آب سرد بگیرید. بعد از انجام این کارها می‌تونید خیلی راحت پوست زردرنگ پای مرغ رو جدا کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز ناخن‌های پای مرغ رو جدا کنید. الان پای مرغ شما آماده‌ی پخته. خب بریم سراغ ادامه‌ی دستور پخت سوپ پای مرغ. بعد از اینکه پای مرغ رو با دقت تمیز کردید، پیازهارو به صورت نگینی خُرد و تفت بدید تا رنگش طلایی بشه و بعد رب گوجه فرنگی رو بهش اضافه کنید. جو و کرفس رو هم به این مواد اضافه کنید. در این قسمت باید پای مرغ رو اضافه کنید و اجازه بدید تا ۱۰ دقیقه کنار هم تفت بخورند. حالا به مقداری که به اندازه‌ی دو بند انگشت آب روی مواد باشه بهش آب اضافه کنید. الان وقت اضافه کردن ادویه، نمک، فلفل و زردچوبه‌ست. حالا شعله رو کم کنید تا سوپ شما روی حرارت کم حدود یک ساعت و نیم بپزه. بعد از یک ساعت و نیم سوپ پای مرغ خوشمزه و مقوی شما آماده‌ست.

اینم از دستور پخت یکی از غذاهای رایجی که می‌تونین با پای مرغ درست کنین.

 

خب به انتهای این مقاله رسیدیم. امیدواریم که با خوندن این مقاله و مطلع شدن از خواص بی‌شمارش، پای مرغ رو به رژیم غذایی‌تون باز کنید.

برگشت به بالا
×