آرث مزرعه سلامتی (جهت ورود به اینستاگرام آرث کلید کنید)

یک حیوان پر فایده به نام شترمرغ

بزرگترین پرنده‌ای که قادر به پرواز نیست,سریع‌ترین پرنده‌ی روی زمین با سرعت ۴۳.۵ مایل در ساعت (۷۰ کیلومتر در ساعت) دارنده‌ی بزرگترین تخم در بین موجودات زمینی,سنگین‌‌وزن‌ترین پرنده‌ی زنده

بله. درست متوجه شدید راجع به چه موجودی صحبت می‌کنیم.
این شما و این شترمرغ!

یک حیوان پر فایده به نام شترمرغ

شترمرغ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین پرندگانیه که به جای آسمون روی زمین زندگی می‌کنه و قادر به پرواز کردن نیست. در بین حیوانات و پرندگانی که تخم‌گذاری می‌کنند بزرگترین تخم، تخم شترمرغه. جالبه بدونین تا به این لحظه در تاریخ، پرنده‌ای سریعتر از شترمرغ نتونسته روی زمین بدوه. سرعت شترمرغ هنگام دویدن به ۴۳.۵ مایل در ساعت یا ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسه. قدیمی‌ترین حضور شترمرغ در طول تاریخ به عصر یخبندان برمی‌گرده. چندین سال پیش یک سری محقق و باستان‌شناس، تصاویری از شترمرغ روی سفال‌ها و سنگ‌نگاره‌هایی پیدا کردن که این نشون‌دهنده‌ی حضور شترمرغ در ماقبل تاریخ داره. با تحقیق و بررسی روی اولین فسیل‌هایی که از یک گونه‌ شترمرغ در نامیبیا در آفریقا پیدا شد، مشخص شد تاریخ فسیل‌ها حدودا مربوط به ۲۱ میلیون سال پیش بوده.

اهمیت شترمرغ در طول تاریخ

امروزه دو گونه شترمرغ زنده وجود داره. یک گونه شترمرغ معمولی که در مناطق وسیعی از جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند و گونه‌ی دوم شترمرغ سومالیایی که بومی شاخ آفریقاست. زادگاه شترمرغ معمولی در تاریخ، به شبه جزیره‌ی عربستان برمی‌گرده و در سراسر آسیا و شرق مغولستان هم شترمرغ‌های زیادی وجود داشتند. در سال‌های دور، شکار و خوردن گوشت ِبخش‌های مختلف شترمرغ و استفاده از پوست ِ سراسر پَر ِ این حیوان، به عنوان پوشش گرم و مناسب رواج داشته. هرچند امروزه شترمرغ‌ها فقط به صورت بومی در طبیعت وحشی افریقا پیدا میشن اما مثل سال‌های دور به علت مقاصدی مثل استفاده از گوشت و به خصوص استفاده از پوست و پر در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کنند. مخصوصا به این دلیل که پرورش شترمرغ برخلاف پرورش گاو، هیچ گاز متانی تولید نمی‌کنه و بنابراین لطمه‌ی کمتری به محیط زیست وارد می‌کنه. از پر شترمرغ هم در وسایل تزیینی و گردگیرها و از پوست اونها در تولید محصولات چرمی ِ درجه یک استفاده میشه.

گوشت شترمرغ، یک گوشت همه جانبه

شترمرغ به علت فعالیت بالا، سرعت زیادی که داره و همچنین ساختار ماهیچه‌ای خاصش  باعث شده گوشت متفاوت‌تری نسبت به بقیه‌ی حیوانات داشته باشه. گوشت شترمرغ از نظر طعم و بافت به جای اینکه بیشتر شبیه به مرغ باشه، به گوشت گاو شباهت بیشتری داره. گوشت شترمرغ تطبیق‌پذیری بالایی داره و میشه اونو به شیوه‌های مختلفی مثل استیک، سوسیس، همبرگر، فیله‌ای یا حتی به صورت چرخ‌کرده استفاده کرد. یا با چاشنی‌های مختلف مطابق سلیقه و ذائقه‌ی غذایی اونو مزه‌دار کرد. به خاطر طعم شیرین و مزه‌ی فوق‌العاده و همچنین تنوعی که در نحوه‌ی استفاده‌ش داره، در همه‌جای دنیا گوشت قسمت‌های مختلف شترمرغ جایگزین مناسبی برای گوشت و مرغه و طرفدارای زیادی هم داره.

بیشترین قسمت‌های گوشتی شترمرغ در ران و یک‌چهارم عقبی این حیوان قرار داره و البته در قسمت جلویی هم مقداری گوشت پیدا میشه.

چربی گوشت شترمرغ و عصاره قلم شترمرغ

حتما می‌دونین دغدغه‌ی بخش زیادی از کسایی که گوشت قرمز مصرف می‌کنن، درصد چربی اون گوشت و ضررهاییه که این چربی برای سلامتی انسان داره. گوشت شترمرغ ۶۶ درصد چربی کمتری نسبت به گوشت گاو و ۵۰ درصد چربی کمتری نسبت به مرغ داره و کالری‌ش از هردوی این‌ها کمتره و در کل جزو گوشت‌های بسیار کم‌چرب به حساب میاد و با طبع گرم و خشک، یکی از سالم‌ترین گوشت‌هاست.

عصاره قلم شترمرغ، یک ماده‌ی غذایی معجزه‌آسا

همونقدری که گوشت شترمرغ از خواص زیادی برخورده، عصاره قلم شترمرغ هم همون خواص رو داراست. به قدری که میشه بهش به چشم یه خوراکی معجزه آسا نگاه کرد.

عصاره قلم شترمرغ یک منبع غنی از پروتئینه. این یعنی می‌تونه پروسه‌ی عضله‌سازی رو در بدن شما به بهترین نحو انجام بده و قطعا برای ورزشکارها و کسایی که به تناسب اندام خودشون توجه ویژه‌ای دارند بسیار مفید و کارگشا خواهد بود.

کلسیم از دیگر مواد مغذیه که به وفور در گوشت و عصاره قلم شترمرغ وجود داره. کلسیم موجود در گوشت و عصاره قلم شترمرغ باعث میشه نیاز بدن به کلسیم به طور کامل تامین بشه و استخوان‌ها شروع به ترمیم و بازسازی خودشون کنند و بنابراین استخوان‌های محکمتری خواهید داشت. به علت کلسیم فراوان، به شدت برای درمان پوکی استخوان و بیماری‌های دیگری مثل درد مفاصل، آرتروز، دیسک کمر، گرفتگی عضلات، رماتیسم و سیاتیک عصاره قلم شترمرغ توصیه میشه. با اینکه مصرف گوشت قرمز برای کسایی که به قند خون یا دیابت دچارن منع شده ولی گوشت شترمرغ به خاطر درصد زیاد کلسیمی که در خودش داره باعث میشه سطح گلوکز خون افزایش پیدا نکنه و بنابراین برای بیماران قندخونی هم هیچ مشکلی بوجود نمیاره و میتونن با خیال راحت گوشت و عصاره قلم شترمرغ رو مصرف کنن و از فوایدش بهره‌مند بشن.

عصاره قلم شترمرغ، منبعی غنی از هرآنچه بدن انسان نیاز دارد

علاوه بر پروتئین و کلسیم، گوشت و عصاره قلم شترمرغ منبع غنی مواد مغذی دیگری هم هستند. ویتامینA–  ویتامینB6– ویتامینB12– ویتامینE–  تیامین – نیاسین – فسفر – روی – سلنیوم – منیزیم

وجود اینهمه ویتامین و مواد مورد نیاز برای بدن در گوشت و عصاره قلم شترمرغ باعث میشه با مصرف اونا، به راحتی جلوی بعضی بیماری‌ها رو گرفت یا حتی اونارو درمان کرد.

همچنان با ادامه‌ی این مقاله همراه باشید تا بیشتر با معجزه‌آسا بودن گوشت و عصاره قلم شترمرغ آشنا بشید.

شگفتی‌های اومگا ۳

حتما تا حالا راجع به اومگا ۳ و فواید اون شنیدید. اومگا ۳ جزو یکی از اسیدهای چرب ضروری برای بدنه که به صورت طبیعی در بدن تولید نمیشه. بنابراین باید توسط منابع غذایی تامین بشه. اومگا ۳ تاثیر بسزایی در کاهش تری‌گلیسیرید و فشار خون، تنظیم ضربان قلب، جلوگیری از انعقاد خون و سلامت مغز و سیستم‌های عصبی به ویژه برای کسایی که مبتلا به بیماری ام‌اس هستند داره. عصاره قلم شترمرغ یکی از منابع غنی برای اومگا ۳ به شمار میره. حتی برای زنان باردار که مسئله‌ی تغذیه باید خیلی صحیح و درست جلو بره تا در سلامت و رشد جنین اختلالی پیش نیاد مصرف اومگا ۳ بسیار توصیه میشه. علاوه بر آهن و اسید فولیک موجود در گوشت و عصاره قلم شترمرغ که برای سلامت جنین و مادر بسیار مهمه، وجود اومگا ۳ باعث افزایش ضریب هوشی جنین میشه. بنا به گفته‌ی برخی پزشکان حتی می‌تونه موجب افزایش سرعت و تسلط در زمینه‌ی حرف زدن در کودکان هم بشه و رشد منظمی برای کودکانی که درحال رشد هستند بوجود بیاره. بنابراین گوشت و عصاره قلم این حیوان، میتونه سوخت کافی برای بدن مادر رو کاملا تامین کنه و از کم‌خونی احتمالی جلوگیری کنه.

کلسترول بی کلسترول، با عصاره قلم شترمرغ

از طرف دیگه، پایین بودن سطح کلسترول گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی که کلسترول به شدت براشون ضرر داره، اجازه‌ میده بتونن این گوشت رو جایگزین گوشت مرغ و از عصاره قلم شترمرغ استفاده کنند.

گوشت و عصاره قلم شترمرغ از لحاظ طب سنتی

از لحاظ طب سنتی هم گوشت شترمرغ به علت طبع گرمی که داره بسیار مورد تجویز قرار می‌گیره. مخصوصا برای افرادی که طبع سردی دارند، باعث از بین رفتن بلغم میشه و مشکلاتی مثل کم‌انرژی بودن، نقرس یا درد مفاصل رو از بین می‌بره.

ویتامینB12، یک ویتامین نادیده گرفته شده

اما می‌رسیم به ویتامینB12که معمولا کمتر بهش توجه میشه و بیشتر توسط افراد نادیده گرفته میشه. ویتامینB12نه تنها می‌تونه از بیماری‌هایی مثل آلزایمز و کاهش عملکرد ماهیچه‌ای بدن جلوگیری کنه بلکه در پیشگیری از سرطان‌هایی مثل سرطان ریه هم بسیار موثره و سلامت خون و سلول‌های عصبی شما رو در پی داره.
بله درسته، یکی از منابع غنی ویتامین
B12روی کره‌ی زمین عصاره قلم شترمرغه.
دیلین بیسون
(Daleen Basson)متخصص تغذیه میگه: “افرادی که از سندرم خستگی مزمن رنج می‌برند نیاز مبرمی به ویتامینB12دارن و تمام نیاز بدن شما به این ویتامین می‌تونه توسط گوشت شترمرغ تامین بشه.” پیشگیری از هر نوع عفونتی در بدن رو هم میشه به عنوان فواید بیشمار ویتامینB12نام برد.

روشن‌کنندگی و شفافیت پوست و از بین بردن لک و جای بخیه و جوش و همچنین از بین بردن مشکلات گوارشی مثل زخم معده، یبوست و نفخ از دیگر فواید گوشت و عصاره قلم شترمرغ به حساب میاد.

به عنوان حسن ختام وقتی صحبت از یه ترکیب عالی به میون میاد که هم طعم عالی و لذیذی داشته باشه و هم تغذیه‌ای سالم و پر از فایده باشه، گوشت و عصاره قلم شترمرغ همیشه حرف اول رو می‌زنه.

 

 

برگشت به بالا
×