آرث مزرعه سلامتی (جهت ورود به اینستاگرام آرث کلید کنید)

زمستان و مصائب هوای سرد

هر فصل و هر آب و هوایی تاثیرات مختلفی روی بدن انسان به وجود می آره. همون طوری که مثلا در فصل بهار همه دچار حساسیت می‌شن، در فصل زمستون هم سبک غذا خوردن، متابولیسم بدن و حتی سطح انرژی شما به شدت تغییر پیدا می‌کنه. به عنوان مثال هوای سرد باعث انقباض عروق خونی، غلیظ شدن خفیف خون و هم‌چنین تنگ شدن راه‌ تنفسی می شه. زمستون برای کسایی که مشکلات ریه یا آسم دارند ماه چندان خوبی به حساب نمی آد بخاطر اینکه باید با سرفه و مشکلات تنفسی زیادی دست و پنجه نرم کنن. کلا در زمستون سیستم ایمنی بدن آسیب‌پذیرتر عمل می‌کنه و انسان در مقابل بیماری‌های مختلف سپر دفاعی ضعیف‌تری داره و زودتر از بقیه‌ی فصول مریض می شه.
با این حال، نمی شه که هیچ کاری انجام نداد و صبر کرد تا زمستون بره و فصل‌های گرم‌تر از راه برسن تا دوباره مسئولیت زندگی‌مون رو به دست بگیریم.

حالا باید با این فصل و بیماری‌هاش چه کار کنیم؟

راز مریض نشدن و سالم موندن در زمستون اینه که مثل لباس پوشیدن‌مون، رژیم غذایی خودمون رو هم زمستونی کنیم.

تغذیه‌ی مناسب یعنی جذب و مصرف کالری مناسب و مصرف کالری هم یعنی وارد کردن یک انرژی مضاعف به سیستم سوخت‌وساز بدن. این عمل به خودی ِ خود نه تنها باعث گرم‌تر شدن بدن می شه بلکه می‌تونه سیستم ایمنی بدنمون رو هم قوی‌تر کنه.

پس یکی از مهمترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای سالم گذروندن زمستان تغذیه‌ی مناسبه.

حالا در زمستان چی باید بخوریم؟

این مقاله قراره راجع به اون دسته از مواد غذایی صحبت کنه که در زمستون باعث می شه بدن مقاوم‌تری داشته باشیم و کمتر مریض بشیم.

پس با ما همراه باشید تا بهتون بگیم با چیا زمستون رو سر بکنید.

 

سوپ

برای گذروندن فصل سرما، سوپ یکی از بهترین گزینه‌هاست. مخصوصا سوپی که موقع درست کردنش از عصاره قلم گوساله یا شترمرغ استفاده بشه و نمک زیادی نداشته باشه. متخصصان تغذیه معتقدند یک کاسه سوپ داغ با سبزیجات می‌تونه در انسان باعث شادابی و حتی آرامش بشه.

 

عصاره قلم گوساله و قلم شترمرغ

عصاره قلم گوساله و شترمرغ به خاطر فوایدی که داره بیشتر شبیه به یک معجون معجزه‌آساست تا یک خوراکی. شما در اکثر غذاهایی که درست می‌کنید می‌تونید از عصاره قلم هم استفاده کنید و غذاتون رو چند درجه پرخاصیت‌تر و مفیدتر کنید. شما در هر فصلی می‌تونید از این عصاره‌ها استفاده کنید ولی با توجه به طبع گرم عصاره قلم گوساله و شترمرغ، زمستون یکی از موقعیت‌های فوق‌العاده برای استفاده از اون‌هاست. اگر می‌خواهید به طور تمام و کمال از فواید عصاره قلم گوساله و شترمرغ آگاه بشید به مقاله‌های دیگه‌مون حتما سر بزنید.

 

سبزیجات

سبزیجاتی که طبع گرم دارند یکی از مفیدترین تغذیه‌ها در فصل سرما به حساب میان. هرچند به خاطر سرمای هوا بعضی از مردم فکر می‌کنن پیدا کردن سبزیجات خوب در زمستون کار سختیه ولی همچنان سبزیجات ریشه‌ای مثل هویج و شلغم به راحتی قابل دسترس‌اند چون در مواقع پرورش در برابر سرمای هوا مقاوم‌اند. مصرف این سبزیجات به صورت آب‌پز یا حتی خام و پخته میتونه ویتامینAو ویتامینCبدن شما رو تامین کنه.

 

 

شیر

شیر و  فراورده‌های لبنی مثل ماست و پنیر از دیگه گزینه‌های مناسب برای زمستون هستن. ویتامین AوB12، پروتئین و کلسیمی که در فراورده‌های لبنی به وفور وجود داره باعث سلامتی بدن می شه. نوشیدن مکرر شیر مخصوصا شیر گرم به شما کمک می کنه یا مریض نشید یا اگر هم مریض شدید شدت مریضی در شما خیلی کم باشه و روند بهبود در شما سریع‌تر رخ بده. علاوه بر اون مصرف این محصولات، باعث کاهش و رفع خستگی در شما می شه و چه چیزی بهتر از این که در هر ساعتی از شبانه‌روز هم، نوشیدن یک لیوان شیر گرم می‌تونه یکی از گزینه‌هاتون باشه. در ضمن ماست ساده و کم چرب هم از این قاعده مستنثی نیست و تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن داره.

 

عدسی

عدس یکی از حبوبات پر پروتئین و کم‌چرب با ارزش غذایی بسیار بالاست. به علت اسید فولیک زیادی که در عدس وجود داره برای کسایی که به کم‌خونی دچارند خوردن عدس و عدسی خیلی

توصیه می شه. عدسی از غذاهای کامل و مقوی‌ایه که در هوای سرد طرفدارای پر و پا قرصی داره. ویتامینBبالا و منیزیم عدسی، قند خون رو تنظیم می‌کنه و در سیستم گوارشی و قلب تاثیر بسزایی داره و از بیماری‌های گوارشی مثل سندروم و التهاب روده‌ای جلوگیری می‌کنه. شاید باورتون نشه ولی حتی توی عدسی هم می‌تونید از مقداری عصاره‌ قلم گوساله یا شترمرغ استفاده کنید. هم به سبب طعم بهتر و هم فواید بیشتر.

 

 

زنجبیل

زنجبیل برای تسکین حالت تهوع، کاهش التهاب و بهبود گردش خون بسیار مفیده. به علاوه، می‌تونه دشمن بزرگی برای سرماخوردگی و آنفولانزا باشه و این دشمن بزرگ، می‌تونه بهترین دوست شما در فصل سرما باشه. ازش غافل نشید!

 

اسفناج

همون‌طوری که می‌دونین در بسیاری از غذاها زینک وجود داره اما منبع غنی زینک چیزی نیست جز اسفناج.
اسفناج علاوه بر زینک یا همون روی، سرشار از ویتامین‌های
AوCو فیبره. اسفناج می‌تونه از سرطان محافظت کنه، التهاب‌ها رو کاهش بده، سلامت چشم رو بهبود ببخشه و علاوه بر تقویت ایمنی بدن به هضم غذا هم کمک می‌کنه.

آجیل

تنقلاتی مثل تخمه آفتابگردان و تخمه کدو سرشار از امگا 3 هستند و حاوی چربی‌های ضروری و لازمی‌اند که سلامت قلب رو تقویت می‌کنند، در برابر التهاب‌ها محافظت می‌کنند و همچنین به علت منبع خوبی که از منیزم هستند برای بوجود اومدن یک سیستم ایمنی سالم، ضروری‌اند.
 

 

ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از پروتئین و چربی‌های سالمه و همچنین یک منبع عالی برای ویتامینDبه حساب می آد که توانایی بدن برای جذب کلسیم رو برای استحکام استخوان و دندان افزایش می ده. ماهی سالمون روی عملکرد ذهن و افزایش انرژی هم نقش زیادی داره و تمرکز رو بالا می‌بره. امگا 3 ماهی، کلسترول بد رو کاهش می ده و گردش خون رو بهبود می‌بخشه.

 

این لیست مواد غذایی و غذاهایی بود که می‌تونین باهاشون زمستون رو به سلامتی سر کنین و از گزند هر نوع بیماری و ناملایمتی‌ای دور بمونین.

برگشت به بالا
×